Tuesday, May 18, 2010

有限公司銀行唔安全?

孫柏文除咗係個三流財經演員之外,喺課餘時間,亦喺間討論公共政策、叫「獅子山學會」嘅民間智庫組織裡面,義務咁做研究部總監。

咁呢幾年,我哋都出咗唔少報告俾國際其他智庫組織參考,解釋點解其他地方嘅銀行體制出事,我哋特區就喺系統上大步檻過。最主要嘅原因,我之前喺《大明燈》都講過,就係喺97年,我哋冇救陀地投行百富勤,令啲銀行債主(例如存戶等)知道要睇實銀行搞啲乜。

而花旗國最錯嘅地方,就係喺08年初,包底救晒所有投行Bear Stearns(貝爾斯登)嘅債主同客戶,搞到其他投行嘅債主,冇壓力迫剩餘嘅投行,快速出去集資或減少投資槓桿。

大家可能會問:「咁啲員工同股東呢?點解佢哋唔識死?玩到咁大都唔驚?」講員工先,佢哋好簡單,做完交易,俾會計部計嗰單交易喺會計理論下「將應」出現嘅盈利,之後即刻出晒相關花紅。出年嗰單交易出事?人都走咗囉!所以啲員工一有機會就會去玩火!

啲股東亦都差不多,佢哋計過,只要打後幾年間銀行冇事,仲要如果有盈利增長,持股幾年嘅每季派息,都夠填番個本。大家要記得,就算喺信貸泡沫最誇張時,好多銀行都係賣緊單倍市盈率,即只要盈利水平得以維持,十年內,理論上投資便返本。所以啲股東先俾啲員工去玩火!

最後,就係如果政府吓吓都救債主,又邊會令啲債主話:「我借啲火柴俾你,會唔會搞到你自焚還唔到㗎?」現今社會,淨得債主先會輸入肉,所以得佢哋先會監察。冇計。

不過係咪真係冇計呢?有冇方法迫員工同股東,一旦銀行輸爆廠時,要入肉?唔可以拍拍屁股走呢?不過我咁問,一定有啲讀過吓幾年商科嘅《大明燈》fan屎大大聲鬧:「你識唔識咩叫『有限公司』㗎?」我識。

其實以前,仲要唔係好耐以前,真係有啲銀行如果出事,員工不但係股東,仲要輸埋身家。呢種銀行,當然唔係有限公司,其實佢哋就好似啲律師樓咁,係以合夥人形式運作。即係輸起上嚟時,所有合夥人一齊輸身家。咁樣佢哋又係員工,仲唔小心翼翼?

多唔好講,淨係呢排嘅避雷針投行高盛,都因當年Goldman先生搵埋佢女婿Sachs哥拍檔做合夥人。先搞出呢間投行,而佢哋合夥人嘅營運結構,要去到99年先俾佢哋當時嘅總裁Hank Paulson變成有限公司上市。

之前,政府規定,投行槓桿唔可以做多過公司資本嘅12倍,高盛班合夥人一定支持。因為費事佢哋班有限公司對手亂來,做大槓桿搶市場佔有率。點知當自己都變埋有限公司時,Paulson就喺03年同啲同行去國會,要求放寬槓桿上限,亦得手。最後個個都揸住幾蚊去做一百蚊生意,當市勢一逆轉,全部冚旗。最後08年要邊個救?就係升咗做財長嘅Paulson,游說國會出手營救。合夥人制,都咪話冇用。老人家笑你「有限公司」,唔好諗住佢哋只係玩字唔識嘢。

No comments:

Post a Comment